کد مطلب:183062 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:253

آثار خدمت در آخرت و نتایج معنوی
امام سجاد علیه السلام در روایاتی متعدد به آثاری چون: افزایش درجه خدمت رسانان در آخرت [1] ، آمرزش گناهان [2] ، یاور روز تنگدستی (قیامت) [3] ، مقامات و قصرهای بهشتی [4] ، پوشش در آخرت [5] و... [6] تصریح می كند.

جهت اختصار، تنها به روایتی از آن حضرت كه شرح جامع از آثار اخروی خدمت را بیان می نماید، توجه می كنیم: ابوحمزه ثمالی از امام علی بن الحسین علیه السلام چنین نقل كرد:

«من قصی لاخیه حاجة فبحاجة الله بدا... ; كسی كه یك حاجت برادرش را برآورد خداوند صد حاجت او را برآورد. كسی كه اندوهی را از دل برادرش بردارد، خداوند اندوه روز قیامت را از او برطرف سازد; هر قدر هم كه زیاد باشد. و هر كس برادرش را كه در مقابل ستمكار قرار گرفته است، یاری دهد، خدا او را هنگام عبور از صراط یاری می كند، در وقتی كه قدمها می لغزد. و كسی كه به دنبال نیاز برادر مؤمنش برود و با برآوردن حاجتش او را شاد كند، چنان است كه رسول خدا را مسرور كرده است. و هر كس او را سیراب كند، خدا او را از شراب سر به مهر بهشتی سیراب می سازد. و هر كس گرسنگی او را با طعام برطرف كند، خدا او را از میوه های بهشتی سیر می كند. و هر كس برهنگی او را بپوشاند خدا او را با جامه های زربافت و حریر می پوشاند. و اگر با اینكه برهنه نیست، او را لباسی بپوشاند، پیوسته در حفظ خدا است تا هنگامی كه نخی از آن جامه بر تن او باشد. و كسی كه كار مهم برادرش را كفایت كند، خداوند پسران بهشتی را خدمتگزار او می سازد. و كسی كه او را بر مركبی سوار كند، خدا او را در قیامت بر ناقه ای بهشتی سوار می كند كه فرشتگان به آن می بالند. و هر كس مؤمنی را هنگام مردنش دفن كند، گویا او را از ولادت تا مرگ پوشانده است. و هر كس او را همسری دهد كه مایه انس و آرامش باشد، خداوند برای او در قبر مونسی به شكل محبوب ترین افراد خانواده اش قرار می دهد. و كسی كه برادر مؤمن بیمارش را عیادت كند، فرشتگان دور او را می گیرند و دعا می كنند تا وقتی كه از آنجا بیرون رود و به او می گویند: «خوشا به حالت و بهشت گوارایت!» به خدا سوگند برآوردن حاجت مؤمن در پیشگاه خدا محبوب تر از دو ماه روزه پی در پی با اعتكاف آن دو ماه در ماه حرام است.» [7] .

چنان كه مشاهده می شود، امام سجاد علیه السلام در شرح آثار معنوی و اخروی خدمت به مؤمن، انواع متنوعی از خدمت را هم برشمرده است; از خدمت مالی تا آبرویی و از خدمت روحی تا غریزی و این، نشانگر آن است كه خدمت در تمام ابعاد آن مورد توجه است و تنها در امور اقتصادی و كمكهای مادی به نیازمندان خلاصه نمی شود.


[1] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[2] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[3] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[4] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[5] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[6] زندگاني امام زين العابدين عليه السلام، مقرم، به ترتيب: ص 226، 274، 271، 275، 269 و 245. كه به ترتيب از: تفسير برهان، ج 1، ص 44، وافي، ج 3، ص 88، مشكاة الانوار، ص 233، لئالي الاخبار، ص 214، مشكاة الانوار، ص 224 و حلية الاولياء، ج 3، ص 159 نقل كرده است.

[7] ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص 325.